Tik je tenen aan challenge

Kun jij als je rechtop staat met gestrekte knieën voorover buigen en met je vingers je tenen aantikken? Lukt dat niet en voel je het achter in je bovenbenen trekken als je het probeert?

Zou je eigenlijk best wel wat soepeler willen zijn? Tijd voor actie. Ik heb de ‘tik je tenen aan challenge’ bedacht. In 30 dagen ga je met 12 verschillende oefeningen je hamstrings weer op lengte brengen. En daarmee ga je jouw stijfheid inwisselen voor soepel bewegen zonder pijn. Ik daag je uit mee te doen. Ik doe hem zelf ook en start op 1 januari.

Wat levert het jou op

Na 30 dagen ben je een stuk soepeler en leniger. Je zult merken dat je een heleboel dagelijkse activiteiten veel makkelijker kunt doen. Zoals spullen onder uit de kast pakken. De goedkoopste artikelen in de supermarkt kopen lukt weer (die staan ook onderaan). Ontspannen op de grond zitten met je benen recht naar voren voelt weer gemakkelijk. Lopen lijkt minder energie te kosten. Hardlopen om de bus te halen gaat beter en sneller. Sporten kost je minder moeite. Zeurende pijntjes waar je nooit de reden voor kon vinden verdwijnen. Zelfs pijn in je knieën of lage rugpijn kan verdwijnen. En de kans op (hamstring)blessures of een zweepslag in je kuit wordt aanzienlijk verkleind. Omdat je soepeler gaat bewegen kom je lekkerder in je vel te zitten. Je zult je veel energieker gaan voelen.

Voor wie

Iedereen die verkorte hamstrings heeft, stijf is en niet met gestrekte knieën de tenen kan aantikken.

Voor wie misschien niet

Als je ooit een hamstringblessure hebt gehad bestaat de kans op herhaling (recidive). Doe daarom altijd eerst een goede warming-up, wees voorzichtig met de rekoefeningen en houd je aan adviezen van eerdere behandelaars. Twijfel je? Raadpleeg dan je huisarts of fysiotherapeut die je eerder behandelde of stel je vraag als reactie op mijn Facebookpagina of als post onder aan deze pagina. Je zult daar zeker reactie op krijgen.

Wat heb je nodig

triggerpoint zelfbehandeling hulpmiddelen

1 of 2 van deze foamrollers en een triggerpointbal

  • Discipline om elke dag je oefeningen te doen.
  • Een harde stuiterbal of triggerpointbal met een doorsnede van circa 5 cm. Mogelijk te koop in de betere speelgoedwinkel en anders on-line te koop bij bijvoorbeeld Fasciashop.nl voor € 2,- (plus verzendkosten). Als alternatief hiervoor kun je eventueel een tennisbal gebruiken, maar dit is iets minder effectief omdat de tennisbal vervormt tijdens het gebruik met de oefeningen.
  • Een foamroller. Hier zijn veel verschillende soorten, kwaliteiten en prijsklassen in te vinden.
  • Een goedkope optie is de ‘Easy Body’. Dat is de korte blauwe rol op de foto. Te koop bij de Action voor nog geen twee tientjes. Een goede keuze om eerst ervaring mee op te doen. Het is een stevige rol die wel iets indrukbaar is. Ook op internet kun je goedkope foamrollers vinden.
  • Zelf ben ik erg tevreden met de ‘Grid X’. Een harde rol met noppen. Deze is erg effectief. On-line te koop bij de Fasciashop.nl voor € 49,95.
  • Welke ik absoluut niet meer zou willen missen is de veel zachtere Sissel Pilates Roller Pro Soft 90 cm. Deze is ook te bestellen bij de Fasciashop.nl voor € 49,95. Vanwege het zachte materiaal ideaal voor als je heel gevoelige triggerpoints  (spierknopen) hebt die je nog niet kunt behandelen met een harde rol. Maar vanwege zijn lengte ook geschikt om een aantal andere oefeningen mee te kunnen doen.
  • Eventueel een matje om op te liggen, bijvoorbeeld een yogamatje. Maar gewoon op de vloer kan ook.

Wat je dus minimaal nodig hebt om mee te doen is een tennisbal en een goedkope korte foamrol. Ben je bereid wat meer uit te geven dan zou je een triggerbal, de Grid X en de Sissel Pilates Roller Soft van 90 cm kunnen bestellen. Je zult daar jaren lang plezier aan beleven.

Hoe doe je mee

Via het menu of via de linkjes in deze alinea vindt je nog iets meer informatie over hoe je een nulmeting kunt doen om over 30 dagen het verschil te kunnen bepalen. Ook vind je hier informatie over hoe belangrijk het is om voorafgaand aan de oefeningen een lichte warming-up te doen en hoe je dat dan kunt doen. Doe de nulmeting en zorg dat je een triggerpointbal en een foamroller in huis hebt.

Verder vind je pagina’s waarop aangegeven is welke oefeningen je gaat doen en hoe je deze gaat doen. Het programma duurt 30 dagen. In de eerste dagen krijg je elke dag een oefening uitgelegd. Deze ga je de resterende tijd elke dag herhalen. Je bouwt dus langzaam een serie op van een aantal korte oefeningen. In de tweede helft van het programma blijf je deze oefeningen herhalen en krijg je een aantal tips en trics en nog wat bonus oefeningen die je optioneel kunt doen.

Vergeet niet naar mijn Facebookpagina te gaan, like deze als je dat nog niet hebt gedaan en post een bericht dat je meedoet, liefs met foto of filmpje. Zo stimuleren we elkaar. Succes.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*